info@momenttotmoment.nl
+31(0)6 524 082 72
"Stress is not what happens to us. It's our response to what happens. And our response is something we can choose."
Maureen Kiloran
You can do the best lesson in the world, but if the student's preoccupied with something else, that great lesson's going to be wasted."
Frankie Engelking
"Parents and teachers tell kids 100 times a day to pay attention. But we never teach them how"
Patricia Brown
“If there is one "secret" to effectiveness, it is concentration."
Peter F. Drucker
“It is those who concentrate on but one thing at a time who advance in this world.”
Og Mandino

In het onderwijs

Het vermogen om aandacht te richten is een voorwaarde om te kunnen leren en presteren. In staat zijn om onze impulsen te controleren en onze aandacht te richten is zelfs een betere voorspeller van academisch succes gebleken dan dat IQ is*.

Niet zo gek dus dat steeds meer onderwijsinstellingen de meerwaarde zien van aandacht- of mindfulnesstrainingen. Zowel voor hun studenten om te leren concentreren, omgaan met (studie)stress, zelfregulatie en omgaan met de vele prikkels van de 21ste eeuw, als voor docenten om o.a.om te gaan met werkdruk. Ook ziet het onderwijs de meerwaarde van mindfulness voor de kwaliteit van de interactie tussen student en docent, waardoor de (kleine) onderwijskwaliteit verbetert* 1.

"Parents and teachers tell kids 100 times a day to pay attention. But we never teach them how" (Patricia Brown)

Door middel van mindfulness en aandachtsoefeningen leer je hoe je de aandacht er bij kan houden en je jezelf kan reguleren om te focussen en te concentreren.

Naast het geven van aandacht- en mindfulness trainingen aan studenten en docenten, adviseer ik onderwijsinstellingen bij het integreren van mindfulness activiteiten in het onderwijsprogramma of studieloopbaanbegeleidng. Hierbij ga ik op zoek naar een vorm die past bij de visie, het huidige onderwijsprogramma en cultuur van de opleiding of onderwijsinstelling. Mijn onderwijskundige achtergrond komt hierbij goed van pas.

*Duckworth, A. L., en Seligman, M. E. P. (2005). Self-discipline outdoes IQ in predicting academic performance of adolescents. Psychological Science, 16(12), 939-944

*1Jennings, P.A., Brown, J.L., Frank, J.L.; Doyle, S, Oh, Y, Davis, R., Rasheed, D, DeWeese, A, DeMauro, A.A, Cham, H., Greenberg, M.T. (2017). Impacts of the CARE for Teachers Program on Teachers' Social and Emotional Competentences and Classroom Interactions. Journal of Educational Psychology.

/p>

Advies

Ben jij docent, manager, beleidsadviseur, student of mindfulness trainer die van gedachten wilt wisselen over hoe de toepassing van mindfulness of het trainen van aandacht een (geintegreerde) plek kan krijgen in het het bestaande onderwijsprogramma? Of is jouw school geïnteresseerd in workshops of trainingen specifiek voor (internationale) studenten en/of mindfulness. Neem dan contact met mij op. Ik denk graag mee.

In een aantal adviesgesprekken gaan we samen op zoek naar een passende interventie, waarbij het ontwikkelen van mindfulness en het richten van de aandacht geintegreerd wordt binnen het bestaande onderwijsprogramma.

Het eerste adviesgesprek is gratis en vrijblijvend.