info@momenttotmoment.nl
+31(0)6 524 082 72

Mindfulness

Mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder (voor)oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt. Mindfulness is een kwaliteit die wij allemaal bezitten, maar op de achtergrond geraakt kan zijn door ons huidige bestaan.

Mindfulness zoals hierboven beschreven, lijkt misschien simpel, maar blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Vaak krijgen we zaken maar half mee en doen we (te)veel op de automatische piloot. Verschillende reactiepatronen of gewoonten hebben zich stevig gevestigd in ons leven als we volwassen zijn. Zo stevig dat we het niet eens meer bemerken dat we onbewuste reacties of gewoonten hebben en haast vanzelfsprekend vanuit deze patronen reageren op situaties.

Het beoefenen van mindfulness maakt je los van de automatische gewoonte van voortdurend afgeleid zijn door je gedachten: gedachten die gaan over wat is geweest of nog komt en niet over wat er in het hier en nu gebeurt. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een bewuste respons in plaats van automatische reacties op ervaringen. Deelnemers aan een mindfulness training geven aan dat ze door het beoefenen van mindfulness en aandachtsoefeningen meer in het hier-en-nu leven, van moment tot moment, waardoor zij;

  • gezonder omgaan met stress,
  • oude patronen of gewoonten kunnen doorbreken,
  • meer genieten,
  • minder piekeren,
  • meer gefocust zijn,
  • gezonder omgaan met prikkels.

Mindfulness is voor iedereen waardevol. Daarnaast is mindfulness zeer effectief gebleken bij burn-out, (werk) stress, spanning, onrust, piekeren, vermoeidheid, slaapproblemen, angst, ADHD en somberheidsklachten. Mensen met lichamelijke klachten als chronische pijn kunnen verlichting vinden door een andere relatie te krijgen met deze klachten.

Mindfulness is awareness that arises through paying attention, on purpose, in the present moment, non-judgementally,”
Jon Kabat-Zinn

Mindfulness = Evidence based?

Mindfulness is hip, het lijkt overal goed voor te zijn... maar is het wel evidence based? Gelukkig is er al veel onderzoek gedaan naar de effecten en werking van mindfulness. Onderzoekers geven aan dat er positieve effecten van mindfulness zijn o.a. op het brein, concentratie vermogen en (geestelijke) gezondheid. Ook zijn er kritische geluiden rondom deze onderzoeken. Gelukkig wordt er nog steeds veel onderzoek gedaan naar mindfulness om een reeël beeld te krijgen van de meerwaarde van mindfulness. Kijk op mindful.org voor het meest recente onderzoek.

Waarom het hier en nu eigenlijk het enige is wat telt?

Bekijk het onderstaande filmfragment uit Kung Fu Panda...